مطالعه ای جدید برای بررسی مزایای رژیم های بسیار کم کالری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

29 جولای 2015- محققان امپریال کالج لندن در حال بررسی مزایای بالقوه ی یک رژیم غذایی مایع  بسیار کم کالری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.

این مطالعه بر اساس یافته های پژوهش" Newcastle diet" انجام شد، این مطالعه که بر روی یازده بیمار در سال 2011 صورت گرفت، نشان داد کاهش کالری روزانه به 600 کالری در روز، موجب کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون می شود. مقدار قند خون هفت نفر از شرکت  کنندگان پس از سه ماه، به مقدار طبیعی بازگشت و دیابت در این افراد بکلی ناپدید شده بود.

 رژیم غذایی نیوکاسل در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار محبوب است. این رژیم غذایی مانند سایر رژیم های غذایی بسیار کم کالری نمی تواند برای یک دوره ی طولانی مدت ادامه یابد. رژیم های بسیار کم کالری روشهای کوتاه مدتی برای کنترل دیابت نوع 2 هستند و پس از انجام یک دوره ی کوتاه باید با یک  رژیم پایدار و مناسب جایگزین شوند.

 با اینکه  مطالعه ی انجام شده بروی رژیم نیوکاسل موفقیت آمیز و امیدوار کننده بود اما دارای محدودیت هایی نیز بود که ازجمله می توان به تعداد اندک افراد شرکت کننده درآن اشاره کرد، بهمین دلیل برای آنالیز اثرات این رژیم غذایی نیاز به انجام مطالعه ای درابعاد بزرگتر وجود داشت. مطالعه ی اخیر با هدف بررسی جامع رژیم غذایی مایع کم کالری در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی گردید.

درمجموع 90 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت نوع 2 ،بیش از 20 سال دراین مطالعه شرکت خواهند کرد. شرکت کنندگان به دو گروه مساوی تقسیم  خواهند شد: گروه اول به مدت سه ماه  تحت رژیم غذایی مایع کم کالری قرار می گیرند، این رژیم شامل سوپ و شیک هایی است که در مجموع 800 کالری را روزانه در اختیار فرد قرار می دهد. پس از سه ماه محققان به تدریج به این افراد اجازه خواهند داد غذاهایی با کالری مشخص مصرف کنند. گروه دوم تحت مراقبتهای کلینیکی استاندارد طلایی NHS( موسسه ی ملی بهداشت انگلیس) قرار می گیرند که شامل یک رژیم غذایی کم کالری همراه با ورزش منظم است.

دکتر Brown متخصص تغذیه در امپریال کالج می گوید: رژیمهای کم کالری می توانند درمان دیابت را تغیر دهند و روشی عاری از مصرف هرگونه دارو را برای کنترل این بیماری بوجود آورند و یا حتی این بماری را معکوس نمایند، ما امیدواریم این کارآزمایی که در نوع خود تاکنون بزرگترین مطالعه است شواهد بیشتری را در مورد اثربخشی این رویکرد جدید برای ما فراهم نماید.

با این حال Brownهشدار می دهد که هیچ بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 نباید بدون مشورت با پزشک خود اقدام به گرفتن رژیمهای بسیار کم کالری نماید.

کاترین کالینز متخصص ارشد تغذیه در بیمارستان سنت جورج لندن می گوید: این نوع رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خطرات بالقوه ای را بهمراه دارد با اینکه رژیمهای بسیار کم کالری ابزار مفیدی برای مقابله با کاهش وزن در این افراد هستند اما نظارت دقیق بر مقدار قند خون  این افراد، بسیار ضروری است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/new-study--to-examine-benefits-of-very-low-calorie-diets-for-people-with-type-2-diabetes,-builds-on-newcastle-diet-findings-93542950.html